Waardecreatie
Niemand is onmisbaar. Hoe zorg je dat het bedrijf ook zonder jou iets waard is?
Van pionier naar volwassenheid
Een ondernemer maakt verschillende fasen door. In het begin is het alle zeilen bijzetten. Je maakt naam, verovert een plek op de markt en bouwt dit aandeel verder uit. Of deze pioniersfase nu gestaag of stormachtig verloopt, als oprichter loop je voor de troepen uit en vervul je een belangrijke rol voor de continuïteit van de onderneming. Naarmate het bedrijf de groei naar volwassenheid doormaakt, verandert dat. In die fase is het niet meer alleen belangrijk om klanten en omzet te scoren, maar ook om de organisatie klaar te stomen voor een eigenstandig bestaan. Hoe zorg je ervoor dat de onderneming jouw persoonlijke inbreng overstijgt en ook iets waard is zonder jou?
Toekomstbestendige organisatiestructuur
Dit proces van waardecreatie raakt aan de kerncompetenties van de accountant. Met elkaar bespreek je de inrichting van een toekomstbestendige organisatiestructuur. Welke rollen en verantwoordelijkheden horen daarbij? Hoe richt je de begroting in, met de bijbehorende budgetten en meetinstrumenten? Welke kansen en risico’s voorzie je en hoe worden die gemonitord? Met de beantwoording van dit soort vragen worden de financiële functie en de managementinformatie aangepast en voorbereid op de doorgroeifase. Wil je blijven bijdragen aan de ontwikkeling van het bedrijf, ook op de lange termijn, of wil je wellicht meer ruimte voor andere mogelijke toekomstscenario’s? Zo bouw je voor jezelf, als ondernemer, keuzevrijheid in.